7 harjumust, mida on vaja igale autorile

Sulle meeldib kirjutada, su suurim eesmärk on parandada oma oskuseid ning luua maailma imelisi kirjatükke. Kuid kui sa istud arvuti taha, on mõistus tühi. Kas see kõlab tuttavalt?

Harjumustel on suur osa loometöös – inspiratsioonist üksi ei piisa. Paljud edukad kirjanikud on rääkinud, kuidas teatud igapäevased harjumused on aidanud neil muutuda paremaks.

Hea uudis on see, et ka sina saad õppida neid harjumusi ning täiendada oma kirjutamisoskust. Alljärgnevalt selgitame 7 harjumust, mida järgivad ka väga edukad kirjanikud.

1. Loo rutiin ja jätka tööl käimist

Loominguline protsess on üsna korratu ja võib aeg-ajalt tunduda tõelise kaosena, kuid see on veelgi enam tõsi siis, kui su elu on ka väljaspool loometööd kaos.

Selleks, et saaksid oma loomingule keskenduda, on äärmiselt oluline hoida oma elus korda ning enamasti tähendab see ühte: sa peaksid jätkama tööl käimist.

Kõik meist soovivad elada nii, et ei peaks enam tööl käima, kuid kui sa tahad edukalt loometööga tegeleda, ei peaks olema su pea täidetud üksnes muredega selle osas, kuidas oma arveid maksta.

Seega on mõistlik esimese sammuna luua endale tervislik elurütm, mis sisaldab ka tööl käimist.

2. Kirjuta midagi iga päev

Need, kes suhtuvad kirjutamisesse tõsiselt, ei võta tühja lehte ette üksnes siis, kui neil parasjagu aega on. Nad võtavad kirjutamist oma tööna, mitte hobina ning kirjutavad midagi absoluutselt iga päev.

Sa ei pea kirjutama sugugi palju – piisab ka sellest, kui alustad näiteks 15 minuti kaupa. Selleks, et kirjutamistöö ei ununeks, pane ka oma telefonile näiteks alarm, mis meenutab, et on aeg istuda ja pisut kirjutada. Seejärel võid tasapisi järjest pikendada kirjutamisaega.

3. Jäta endale meeldetuletusi

Kirjutamistöö võiks kokku võtta ühe lausega: alguses ei saa vedama, pärast ei saa pidama. Kui mõte hakkab voolama, on raske oma sõrmi peatada, kuid see võib teha head. Fakt on see, et varem või hiljem pead sa jätma kirjutamise natukeseks pooleli, kuid hiljem ei pruugi naasedes enam olla mõttelõng nii terav.

Vältimaks selliseid blokaade, jäta alati endale mõningaid „vihjeid“, mis tuletaksid meelde, mida sa soovisid enne öelda. Tõhusad kirjanikud jätavad endale erinevaid vihjeid – kuulduste kohaselt jättis näiteks Ernest Hemingway oma kirjutamise pooleli poole lause pealt, et ta teaks hiljem täpselt, kust edasi kirjutada oleks vaja. Kui vaja, jäta endale näiteks märkmeid või muud taolist – misiganes vähegi aitab sul mõtteid hiljem jätkata.

4. Uurimistöö on eduka kirjutamise alus

Ükskõik, mida sa plaanid kirjutada, uurimistöö on eduka kirjutamise alus ning kuulub kirjutamise juurde sama lahutamatult nagu paber ja pastakas. Seda võib raske olla kuulda, eriti, kuna paljud kirjanikud tõrjuvad uurimistöö täiesti kõrvale, kuid see aitab täiendada ja tõhustada oma kirjatööd.

Lähemalt uurima ei peaks mitte üksnes teiste teoseid, vaid ka oma kirjutatut. Vahel on mõistlik kirjutada välja märkmeid ja soovitusi teksti kohta ning tulla hiljem selle juurde tagasi – seda isegi enda kirjatöö puhul – kuna nii on tekstist värskem perspektiiv.

5. Tööta ilma segavate faktoriteta

Kas sa kipud ka pidevalt kirjutamist edasi lükkama või leiad mingit muud tegevust? Edukad kirjanikud teavad, et rahu, vaikus ja üksindus aitavad süveneda oma loomeprotsessi.

Mitmed kuulsad kirjanikud on lausa öelnud, et nad on internetiühenduse täiesti sulgenud selleks, et saaksid kirjutamisele keskenduda. Ehkki sa ei pea võib-olla nii drastilisi meetmeid kasutusele võtma, on asjal selgel point: ära ürita teha mitut asja korraga, vaid keskendu kirjutamisele. Leia endale selle jaoks koht, kus saad rahulikult olla ning kus pole segavaid faktoreid.

6. Hoolitse oma tervise eest

Füüsiline tervis on peaaegu üks kõige olulisemaid osasid, kui asi puudutab loomingulisust. Tundide kaupa laua taga küürutamine ei ole kohe kindlasti tervisele hea ning samuti ei aita paremini kirjutada see, kui oled valudes.

Edukad kirjanikud teavad, et nad peavad oma tervist hoidma, kui nad tahavad, et neile turgataksid paremad mõtted. Dickensile meeldis näiteks jalutamas käia, seda lausa kilomeetrite kaupa. Sama võid teha sinagi – kui sulle ei meeldi sport, käi vähemalt jalutamas kas või paarkümmend minutit, et olla tervislikum ning saada uut energiat.

7. Ära oota, kuni inspiratsioon tekib

Inspiratsioon ei ole nagu lumi, mis hakkab ühel hetkel taevast alla sadama. Inspiratsioon võib tabada igal hetkel, samas aga ei pruugi see tekkida kohe ega isegi tihti. Seepärast on mõistlik harjutada ning kanda endaga pidevalt kaasas märkmikku, kuhu kirjutada üles kas või uitmõtted. Sa ei tea kunagi, milline nendest suvalistest mõtetest võib tekitada rohkem mõtteid!

Selle harjumuse tekitamiseks võiksid iga päev kirjutada märkmikusse suvalisi ideid, mis päeva jooksul tekivad. Kui sulle ei meeldi kaasas kanda füüsilist märkmikku, kasuta vastavaid rakendusi oma nutitelefonis – variante on palju.

Suurepäraseks kirjanikuks saamine ei tule lihtsalt ega üleöö. Mõtted ei teki üleöö ja puhtast õhust. Kui tahad oma oskuseid parandada, on need ülaltoodud 7 harjumust lausa hädavajalikud.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *