Kui kallis ja keeruline on raamatu avaldamine?

Olid ajad, mil raamatu avaldamiseks oli vaid kaks varianti: üks neist oli kirjastuse palumine, mis oli sama suur õnnemäng nagu loterii, kuna kirjastused on väga valivad ning sugugi kõik kirjatükid ei satu raamatukaante vahele. Teine variant oli mõnele trükikojale tasumine selle eest, et oma raamat trükki panna.

Tänapäeval on aga ka kolmas variant: raamatu avaldamine täiesti ise. See on ühtlasi üks kõige ahvatlevamaid variante tänapäeva autorite jaoks, kuna see hõlmab üsna väikeseid kulusid, eriti võrreldes traditsioonilise avaldamisega.

Samas aga ei ole raamatu avaldamine kohe kindlasti odav: igaüks võib Amazoni oma kirjatöö üles laadida ja loota, et keegi ostab selle ära, kuid korralik avaldamine nõuab ressursse. Lisaks iseenda tööajale, mis on kulunud raamatu kirjutamisele, on vajalike kulutuste hulgas näiteks redigeerimine (ja seda lausa mitmel tasandil), grammatikakontroll, küljendus, disain ja promomine.

Olenevalt soovidest ja iseenda oskustasemest võib raamatu ise avaldamine maksta vaid paarsada või paar tuhat eurot.

Paar sõna toimetaja leidmise kohta

Üks kõige olulisemaid kulusid on professionaalsete toimetajate leidmine. Isegi, kui su kirjutusoskus on suurepärane, on toimetaja leidmine hädavajalik, kuna toimetaja ainus töö on muuta tekst täiuslikuks. Seega leiab toimetaja üles kõikvõimalikud pisivead, mis on sinul kahe silma vahele jäänud ning annab soovitusi selle osas, kuidas midagi paremini öelda.

Enamus professionaalseid autoreid töötavad mitme toimetajaga, nende hulgas nii arendustoimetaja kui ka grammatikatoimetaja. Hinnad võivad kõikuda äärmusest äärmusesse, kuid üldiselt kehtib üks reegel: mida odavam, seda hullem, kuna toimetaja ei pruugi olla professionaalne (ega isegi haridusega) ning teeb asja ülekäte.

Ükskõik, kas sa kavatsed palgata toimetaja professionaalsest ettevõttest või võtad appi mõne vabakutselise, uuri kindlasti järgi, milline on toimetaja varasem kogemus – võimalusel küsi soovitusi varasematelt klientidelt. Lisaks on soovitatud saata toimetajale „testtööna“ väiksem lõik või näiteks üks lehekülg toimetamiseks, et saaksid näha tema töö kvaliteeti oma silmaga.

Ära unusta raamatu disaini

Kuigi me kõik tahaks elada maailmas, kus raamatut ei hinnata kaane järgi, on paraku tegelikkus selge: raamatuid hinnatakse siiski kaante järgi. Isegi, kui sul on endal mingil määral graafilise disaini kogemust, on mõistlik palgata professionaalne raamatukaane disainer. Taoline inimene võib küsida töö eest vabalt paarkümmend või paarsada eurot, kuid nagu iga teise asjaga – tavaliselt on kõrgema hinnaga töötajad ka märksa paremad.

Disaineri valimist ja raamatukaane disaini ei tohiks võtta kergekäeliselt. Pea meeles, et ainuüksi Amazonis on kümneid tuhandeid raamatuid. Nende seas esile tõusta pole sugugi lihtne, kuid tabava välimusega raamatukaas on üks viise, kuidas silma jääda potentsiaalsetele ostjatele.

Kui kallis on raamatu trükkimine?

Veebipõhise raamatu loomine on võrdlemisi lihtne, kuna ainus peamine kulu ongi seotud toimetamise, kujundamise ja hiljem promomisega. Trükkimise puhul on aga kulud selgelt suuremad, kuna raamatu jaoks peab ka trükikoda tegema kõvasti tööd.

Tänapäeval on õnneks asjad muutunud kõvasti paindlikumaks ning tekkinud on võimalus ise raamatuid avaldada – taoline võimalus polnud veel mõeldav aastaid tagasi. Kui edukaks saab su raamat siis, kui üritad nullilähedaste kuludega raamatu avaldada? Kõik on suhteline ja miski pole kindel. Kui tahad aga tagada ülima kvaliteedi, ole valmis ka kulutama pisut rohkem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *